03132352946

09134329360-09120189260

info{at}kiayadaki.ir

کیا یدکی فروش قطعات هیوندای و کیا
فروش قطعات دست دوم و نو ماشین های خارجی

در این مقاله به جهت آشنایی بیشتر شما با قطعات کیا اپتیما، ابتدا به معرفی اکسل می‌پردازیم، سپس توضیحاتی فنی در خصوص اکسل عقب کیا اپتیما ۲۰۱۱-۲۰۱۵ و اجزای آن به شما ارائه می‌دهیم.

اکسل چیست؟!

کلمه اکسل در لغت به معنای محور می باشد که با عبور از مرکز یک چرخ یا دنده ضمن ثابت نگه داشتن آن، چرخش حول یک محور ثابت را نیز امکان پذیر می کند.
در معنای ساده اکسل خودرو، جایی برای نصب چرخ هاست. اما سیستم هایی وجود دارد که با اضافه شدن آن‌ها به اکسل آن را به یک قطعه پیچیده تبدیل می‌کند. در ادامه میخواهیم اکسل نصب شده روی کیا اپتیما را برای شما تشریح و قطعات آن را یک به یک توضیح دهیم.

اکسل عقب کیا اپتیما ۲۰۱۱-۲۰۱۵:

اکسل کیا اپتیما ۲۰۱۵-۲۰۱۱ با پارت نامبر #۵۵۴۰۵-۴c000 شناخته می‌شود. این قطعه بین کیا اپتیما ۲۰۱۱-۲۰۱۵ و هیوندای سوناتا YF2015-2011 مشترک می‌باشد . نوع این اکسل ثابت است( یعنی اینکه چرخ های عقب این ماشین متحرک نیستند).

اکسل عقب کیا اپتیما

اکسل عقب کیا اپتیما

 

قطعات تشکیل دهنده ی اکسل عقب اپتیما ۲۰۱۱-۲۰۱۵ :

اکسل عقب کیا اپتیما ۲۰۱۱-۲۰۱۵ از قطعات زیر تشکیل شده است که هر کدام را در ادامه به صورت مفصل،توضیح خواهیم داد.

  • طبق قایقی
  • بوش
  • میل موج گیر
  • طبق دو سر بوش
  • استرس بار
  • منجید
  • کمک فنر
  • سگدست های عقب
۱-طبق قایقی:

این طبق شامل دو قسمت طبق قایقی سمت چپ و طبق قایقی سمت راست می‌شود.
– پارت نامبر طبق قایقی عقب چپ #۵۵۲۱۰-۳q110
– پارت نامبر طبق قایقی عقب چپ #۵۵۲۲۰-۳q110
این دو از مهمترین طبق هایی هستند که روی این اکسل نصب می‌شوند. این طبق ها وظیفه ی نگهداری به‌علاوه ی تنظیم تعادل و فشاری که کمک فنر روی چرخ ها وارد می کند را برعهده دارند.

۲-بوش:

سیستم تعلیق خودرو از بخش های زیادی تشکیل شده است که یکی از آنها بوش می باشد . بوش، وظیفه ی
– اتصال قطعات مختلف در سیستم تعلیق
– حذف سر و صدا و لرزش های سیستم تعلیق
را بر عهده دارند.

بوش‌ها شبیه به قطعاتی به نام سیبک هستند با این تفاوت که سیبک در جهت های مختلف قادر به حرکت‌ است اما بوش تنها در یک جهت حرکت می‌کند.
جنس بوش ها معمولا بر اساس کارکرد و محل قرارگیری با هم فرق می‌کند. اما می‌توان گفت که اکثر بوش‌ها از جنس پلی اورتان یا همان لاستیک طبیعی هستند. به دلیل آن‌که :
۱٫ مقاومت بالاتری نسبت به بوش‌های پلاستیکی دارند .
۲٫ بدلیل انعطاف پذیری بسیار بالاتر از بوش‌های پلاستیکی می‌توانند تا حدی جلوی ضربات وارده به سیستم تعلیق را بگیرند و نفوذ صدا و لرزش به داخل کابین را کاهش دهند.
۳٫ از کشش کمتری نسبت به بوش های پلاستیکی برخوردارند که این قابلیت می‌تواند فرمان‌پذیری خودرو را راحت‌تر و نرم‌تر کند.
بوشی که روی طبق قایقی نصب می‌شود دارای پارت نامبر #۵۵۲۱۵-۳R000 می‌باشد.و البته باید ذکر شود که روی هر طبق قایقی یکی از این بوش‌ها نصب می شود.

بوش اکسل اپتیما

بوش اکسل اپتیما

 ۳-میل موج گیر:

میل موج گیر یا همان میله تعادل در بالا بردن تعدل و جلو گیری از چپ شدن خودرو کمک بسیاری می‌کند.این قطعه با پارت نامبر سمت راست #۵۵۵۴۰-۳R000 و پارت نامبر سمت چپ#۵۵۵۳۰-۳R000 شناخته می‌شود.

وظیفه اصلی میله حفظ تعادل غلتش اتاق در هنگام دور زدن و پیچیدن حتی در سطوح ناهموار است. این قطعه نیز با هیوندای سوناتا YF مشترک می باشد.
(غلتش: نوعی حرکت است که ترکیبی از چرخش و انتقال ان جسم،نسبت به یک سطح، به گونه ای که در صورت وجود شرایط ایده آل، این دو در تماس با یکدیگر لغزش ندارند.)

 

میل موج‌گیر اکسل اپتیما

میل موج‌گیر اکسل اپتیما

۴-طبق دوسر بوش:

این قطعه نیز همانند طبق قایقی و میل موج گیر با سوناتا YF مشترک است. پارت نامبر این قطعه #۵۵۱۰۰-۳Q000 می باشد و برای دو سمت چپ و راست از همین قطعه استفاده می‌شود.

۵-استرس بار (bar assist stabilizer) :

استرس بار از سمت چپ اکسل تا راست آن کشیده شده است. وظیفه ی استرس بار این است که میل موج‌گیرهای سمت راست و چپ را نگه دارد. پارت نامبر این قطعه #۵۵۵۱۰-۲T000 می باشد.

 

استرس بار اکسل اپتیما

استرس بار اکسل اپتیما

۶-منجید:

نام نوعی لاستیک است که زیر کمک فنر و روی طبق قایقی نصب می شود و سمت چپ و راست آن بر خلاف طبق قایقی، فرقی نمی‌کند. پارت نامبر این قطعه #۵۵۳۴۴-۳۰۰۰ می باشد. علت نام گذار این لاستیک این است که در آن از موادی همچون کتان و الیاف مصنوعی که با نام منجید می‌شناسیم، استفاده می‌شود.
این نخ ها و الیاف مصنوعی به منظور استحکام در این محصول استفاده می‌گردد.

    از ویژگی های منجید می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • مقاومت در برابر حرارت تا ۱۵۰ درجه سانتی گراد
  • انعطاف پذیری مناسب
  • انتقال حرارتی بسیار کم
  • قابلیت مقاومت در برابر کشش و خوردگی و سایش
  • مقاومت بالا در برابر الکتریسیته و اشعه های مضر
منجید اکسل اپتیما

منجید اکسل اپتیما

۷-کمک فنر:

وسیله مکانیکی است که در نزدیکی هر چرخ نصب می‌شود تا نوسانات فنر ها را کنترل و یا از بین ببرد. یک سر کمک فنر به اتاق یا شاسی و سر دیگر آن روی اکسل متصل می‌شود.
پارت نامبر کمک فنر کیا اپتیما #۵۵۳۱۱-۴C120 و کمک فنری که روی طبق قایقی قرار می‌گیرد به شماره #۵۵۳۵۰-۴C010-20 می‌باشد. پارت نامبر آنها برای طرف چپ و راست یکی می‌باشد.

انواع کمک فنر:

  • کمک فنر هیدرولیکی یا روغنی
  • کمک فنر گازی یا بادی
  • کمک فنر تلسکوپی
  • کمک فنر هیدرو استاتیک
  • کمک فنر اهرمی
کمک فنر اکسل اپتیما

کمک فنر اکسل اپتیما

۸- سگدست های عقب:

محوری که چرخ حول آن دوران می‌کند و روی آن یاتاقان بندی می‌شود یا به عبارتی دیگر لولایی که برای چرخیدن چرخ روی محور فرمان استفاده می‌شود.نام دیگر سگدست نشیمنگاه چرخ می باشد.
دو سگدست در اکسل وجود دارد.
-سگدست سمت چپ #۵۲۷۱۰-۳Q000 یا #۵۲۷۱۰-۴C010
-سگدست سمت راست که با پارت نامبر #۵۲۷۲۰-۳Q010

 

سگدست اکسل اپتیما

سگدست اکسل اپتیما

در این مقاله در مورد اکسل کیا اپتیما و اجزای تشکیل دهنده ی آن صحبت کردیم. امیدوارم لذت کافی را در این‌باره برده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر قطعات کیا و هیوندای نیز می‌توانید سایت کیا یدکی را مشاهده کنید. صفحه‌ی اینستاگرام ما نیز برای کسب اطلاعات بیشتر راه‌اندازی شده است.

عضویت در خبرنامه ما

اولین نفری باشید که از تخفیفات مطلع می شوید

ضمانت کیفیت و اصالت قطعات

ارسال سریع به تمام کشور

سهولت در خرید محصولات

درگاه پرداخت امن اینترنتی